REGULAMIN DZIAŁANIA INKUBATORA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SP. Z O.O. W TARNOWSKICH GÓRACH

CZĘŚĆ I

WSTĘPNA

§1.

Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy regulamin określa zasady korzystania z usług publicznych świadczonych przez Spółkę „Inkubator Przedsiębiorczości spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 49, 42-600 Tarnowskie Góry, zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy w Gliwicach Wydział X Gospodarczy po nr KRS: 0000268470, nr NIP: 6452401947, zw. dalej „Spółką”.
  2. Celem Inkubatora Przedsiębiorczości jest tworzenie korzystnych warunków do powstawania nowych przedsiębiorstw i rozwoju przedsiębiorstw już istniejących, a także do tworzenia miejsc pracy przez przedsiębiorców.
  3. Inkubator jest organizacją działającą w oparciu o zasadę „non for profit”. Wypracowane dochody przeznacza na działalność statutową.

§2.

Sposoby realizacji celów Spółki

Inkubator realizuje swoje cele poprzez

  1. wynajmowanie powierzchni biurowej, magazynowej, produkcyjnej, przedsiębiorcom z sektora Mikro- Małych i Średnich Przedsiębiorstw po cenach niższych od rynkowych – zwane dalej „Najmem pomieszczeń”,
  2. udzielanie dotacji, w tym także dotacji pochodzących ze środków zewnętrznych,
  3. świadczenie usług z zakresu wirtualnego biura, zwanych dalej „Usługami biurowymi”,
  4. świadczenie usług w zakresie doradztwa prawnego, marketingowego, finansowo-księgowego, zwane dalej „Usługami doradczymi”,
  5. działalność szkoleniową,
  6. promocję przedsiębiorczości,
  7. działalność edukacyjną.

§3.

Klienci

  1. Działania Spółki kierowane są do podmiotów o cechach określonych w niniejszym regulaminie, zwanych dalej „Klientami”.
  2. Klientem Spółki może być:
    1. przedsiębiorca będący mikro-, małym, lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu Załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu,
    2. osoba bezrobotna – zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tarnowskich Górach,
    3. przedsiębiorcy inni, niż wymienieni w pkt.1) – w zakresie, w jakim jest to dopuszczone szczególnym postanowieniem niniejszego Regulaminu.

CZĘŚĆ II.

ZASADY WYKONYWANIA USŁUG PRZEZ SPÓŁKĘ

A. NAJEM POMIESZCZEŃ

§4.

Rodzaje powierzchni przeznaczone do najmu

Najem pomieszczeń odbywa się w zakresie powierzchni:

  1. biurowych,
  2. garażowej
  3. hali

§5.

Ogłoszenie o wolnej powierzchni

  1. Spółka nie później niż na miesiąc przed zakończeniem aktualnie trwającej umowy najmu powierzchni biurowej ogłasza, o możliwości zawarcia nowej umowy najmu, informując o rodzaju pomieszczenia przeznaczonego pod wynajem, jego powierzchni, oraz o stawce czynszu, wyznaczając termin składania Zgłoszeń w rozumieniu §7 ust.1.
  2. Informacja, o której mowa w ust.1 kierowana jest w pierwszej kolejności do Klientów, na rzecz których Spółka świadczy Usługi Biurowe lub Usługi Doradcze. W przypadku, gdyby żaden z tych podmiotów nie wyraził zainteresowania zawarciem umowy najmu w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, Informacja, o której mowa w ust.1 ogłoszona powinna zostać na stronie internetowej Spółki, a także w mediach społecznościowych o tematyce powiatu tarnogórskiego.
  3. W przypadku, gdyby po wykonaniu działań określonych w ust.2 nie zgłosił się żaden zainteresowany, Spółka skieruje ogłoszenie do prasy.

§6.

Wymogi dla Klienta

  1. Klient, chcąc zawrzeć umowę najmu powierzchni biurowej powinien spełniać następujące warunki:
    1. jeżeli jest osobą bezrobotną – złożyć deklarację o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej najpóźniej w dniu wydania przedmiotu najmu,
    2. nie ma na chwilę złożenia Zgłoszenia, o którym mowa w §7 ust.1 zaległości względem Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu należności publicznoprawnych,
    3. nie złożył, albo w stosunku do niego nie złożono wniosku o ogłoszenie upadłości, lub rozpoczęcie restrukturyzacji, nie jest w trakcie wykonywania postanowień układu, lub innego analogicznego dokumentu przyjętego w stosunku do niego w oparciu o przepisy prawa upadłościowego lub restrukturyzacyjnego,
    4. nie zakończył prowadzenia działalności później, niż na trzy lata od dnia wydania ogłoszenia, o którym mowa w §5 ust.1.
  2. Klient będący przedsiębiorcą, aby móc zawrzeć umowę najmu powinien spełniać co najmniej jeden z poniższych warunków:
    1. prowadzi działalność gospodarczą nie dłużej niż na 3 lata przed planowanym dniem rozpoczęcia umowy najmu,
    2. w związku z zawarciem umowy najmu zwiększył najwcześniej na trzy miesiące przed dniem wydania przedmiotu najmu zatrudnienie w swoim przedsiębiorstwie o co najmniej 1 cały etat w stosunku do średniego zatrudnienia z 12 miesięcy wybranych spośród 15 miesięcy poprzedzających wydanie przedmiotu najmu, i zadeklaruje, że taki zwiększony stan zatrudnienia w jego przedsiębiorstwie utrzyma się przez 90% czasu trwania umowy najmu,
    3. co najmniej na 3 miesiące przed dniem wydania przedmiotu najmu wdrożył, lub co najmniej w ciągu 6 miesięcy od tego dnia wdroży do sprzedaży nowy produkt lub usługę – i zadeklaruje utrzymanie tego produktu lub usługi w ofercie przez cały okres wykonywania umowy najmu,
    4. jest w okresie trwałości projektu ze środków zewnętrznych, w tym w szczególności unijnych, którego wykonanie wiązało się z wdrożeniem do sprzedaży nowego produktu lub usługi – i ten okres trwałości trwać będzie co najmniej jeszcze przez dwa lata od dnia wydania przedmiotu najmu – a jednocześnie Klient zadeklaruje utrzymanie oferowania tego produktu lub usługi przez cały czas trwania umowy najmu.
  3. Przez „wdrożenie” w rozumieniu ust.2 pkt.3) i 4) rozumie się oferowanie do sprzedaży na rynku dla nieokreślonej grupy podmiotów.
  4. Spółka może za zgodą Rady Nadzorczej zawrzeć umowę najmu Powierzchni Biurowej z podmiotem niespełniającym wymogów, o których mowa w ust.1 pkt.1) lub ust.2, jeżeli pomimo wcześniej podejmowanych działań Spółce nie udało się zawrzeć umowy najmu w zakresie danego pomieszczenia przez dwa miesiące od daty jego opróżnienia, a podmiot ten jest mikroprzedsiębiorcą.

§7.

Zgłoszenie, wybór Klienta, zawarcie umowy

  1. Klient wyraża chęć zawarcia umowy najmu przez złożenie zgłoszenia według wzoru dostępnego na stronie internetowej Spółki, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu, zwanej dalej „Zgłoszeniem”. Do Zgłoszenia Klient dołącza:
    1. zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami i opłatami na rzecz Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
    2. w przypadku przedsiębiorców – wydruk z CEiDG albo z KRS,
    3. w przypadku przedsiębiorcy niemającego obowiązku składania sprawozdań finansowych w rozumieniu przepisów o rachunkowości – kopię książki przychodów i rozchodów za ostatni rok, oraz za rok bieżący – do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia Zgłoszenia,
    4. w przypadku przedsiębiorcy mającego obowiązek składania sprawozdań finansowych, który nie złożył jeszcze żadnego sprawozdania finansowego: rachunek zysków i strat, oraz bilans od chwili rozpoczęcia działalności – na dzień poprzedzający złożenie Deklaracji,
    5. w przypadku bezrobotnych – zaświadczenie o pozostawaniu osobą bezrobotną nie starsze niż 2 tygodnie przed dniem złożenia zgłoszenia,
    6. dokumenty i deklaracje na potwierdzenie okoliczności, o której mowa w §6 ust.2 – jeżeli okoliczności te mają miejsce w jego przypadku.
  2. Po złożeniu dokumentów, o których mowa w ust.1 Spółka sprawdza Zgłoszenie, i-
    1. odrzuca je – jeżeli kandydat nie spełnia przesłanek, o których mowa w §6, albo
    2. wzywa kandydata do uzupełnienia braków formalnych zgłoszenia w terminie 5 dni roboczych, albo
    3. ocenia wniosek przyznając punktację.
  3. Jeżeli w trakcie oceny, o której mowa w ust.2 pkt.3) na podstawie przedłożonych, lub publicznie dostępnych dokumentów finansowych okaże się, że kandydatowi grozi upadłość w terminie 1 roku, lub występuje w jego przypadku konieczność wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego, Spółka zwraca się do kandydata z prośbą o złożenie wyjaśnień. Jeżeli kandydat wyjaśnień tych nie przedłoży, lub jeżeli pomimo ich złożenia wątpliwości te nadal występują – spółka odrzuca Zgłoszenie.
  4. W razie, gdyby kandydat nie uzupełnił braków formalnych w terminie, o którym mowa w ust.2 pkt.2), albo gdyby kandydat nie przedłożył wyjaśnień, o których mowa w ust.3 – Spółka odrzuca zgłoszenie.
  5. Zgłoszenia otrzymują następującą punktację:
    1. osoba bezrobotna – 10 pkt;
    2. przedsiębiorca spełniający przesłankę, o której mowa w§6 ust.2 pkt.1) – 6 pkt;
    3. spełnienie przesłanki, o której mowa w §6 ust.2 pkt.2) – 5 pkt. za każdego nowego pracownika;
    4. spełnienie przesłanki, o której mowa w §6 ust.2 pkt.3) lub §6 ust.2 pkt.4) – 7 pkt. za każdy nowy produkt lub usługę.
  6. W razie spełnienia kilku z przesłanek, o których mowa w ust.4 pkt.2) – 4) – punkty sumują się.
  7. Spółka zawiera umowę z podmiotem, którego Zgłoszenie uzyskało najwięcej punktów. W razie remisu najemcę wybiera się poprzez losowanie.

§8.

Zasady ogólne umów najmu powierzchni biurowej

  1. Najem powierzchni regulowany jest w umowach najmu, zawieranych w formie pisemnej.
  2. Umowy najmu dotyczące powierzchni biurowej zawierają co najmniej następujące postanowienia:
    1. Czas trwania umowy najmu powierzchni biurowej jest ograniczony do pięciu lat, przy czym umowa może zostać za zgodą Rady Nadzorczej Spółki jednokrotnie przedłużona o nie więcej niż kolejne 5 lat, jeżeli w stosunku do Klienta zaistnieją w związku z przedłużeniem tej umowy przesłanki, o których mowa w §6 ust.2
      pkt.2)-4).
    2. Czynsz najmu określony jest w cenniku usług Spółki, przy czym stawki preferencyjne stosuje się nie dłużej, niż przez pierwsze trzy lata trwania umowy najmu;
    3. Klient ponosi 100% kosztów eksploatacji wynajmowanej przez niego powierzchni (za energię elektryczną, dostawę wody i odprowadzenia ścieków, internet, ogrzewanie, za wywóz śmieci i ochronę obiektów), wg odczytu licznika wg cennika dostawcy zewnętrznego, albo ryczałtem;
    4. Klient uczestniczy w kosztach utrzymania części wspólnej budynku biurowego obejmujących jej ogrzewanie, zużycie energii elektrycznej, oraz zużycie wody i kanalizację wspólnych toalet;
    5. Klient uprawniony jest do korzystania z przestrzeni wspólnej budynku biurowego;
    6. Umowa będzie mogła być rozwiązana przez jedną stronę bez zachowania okresu wypowiedzenia w przypadku naruszania postanowień niniejszego Regulaminu i samej umowy najmu i utrzymania się, bądź powtórzenia naruszeń w terminie 7 dni od dnia wezwania skierowanego do drugiej strony umowy w drodze pisemnej pod rygorem nieważności;
    7. Wynajmujący będzie uprawniony do badania spełnienia przesłanek, o których mowa w §6 ust.2 pkt.2)-4) – przez cały okres trwania umowy najmu; Wynajmujący będzie mógł rozwiązać umowę w razie, gdyby Klient przestał spełniać ww. przesłanki – i nie przywrócił ich spełniania pomimo upływu 1 miesiąca od dnia wezwania złożonego na piśmie pod rygorem nieważności.
    8. w dniu zakończenia umowy najmu Klient zobowiązany będzie zdać klucze do pomieszczenia, oraz doprowadzić je do stanu odpowiadającemu stanowi, w którym je odebrał – w szczególności wyczyścić i pomalować zabrudzone powierzchnie ścian, wyczyścić wykładziny podłogowe, uzupełnić lub naprawić uszkodzone elementy, w szczególności klamki, listwy przypodłogowe itp.
  3. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za kradzieże lub zniszczenia mienia pozostawionego przez Klienta na terenie wynajmowanej przez niego powierzchni.

§9.

Wynajem sali konferencyjnej

  1. Spółka oferuje mikroprzedsiębiorcom do wynajmu przestrzeń w sali konferencyjnej z wyposażeniem. Sala konferencyjna wynajmowana jest w określonych umową godzinach, lub dniach.
  2. Do najemcy sali konferencyjnej nie stosuje się postanowień §3 ust.2 pkt.2) i 3).
  3. W ramach umowy najmu sali konferencyjnej najemca uprawniony jest do korzystania ze stanowiących jej wyposażenie urządzeń technicznych, w szczególności rzutnika z ekranem i tablicy multimedialnej.
  4. Wynajmujący ponosi pełną odpowiedzialność za stan wyposażenia sali konferencyjnej w trakcie trwania umowy najmu, w tym także za wszelkie szkody wyrządzone w tej sali, oraz w pozostałej części budynku, w którym znajduje się sala konferencyjna, przez osoby przebywające za jego zgodą w sali i na terenie tego budynku w trakcie trwania umowy najmu, oraz przez godzinę przed i po zakończeniu jej obowiązywania.

§10.

Postanowienia szczególne dot. wynajmu hali i powierzchni garażowej

  1. Do wynajmu hali i powierzchni garażowej stosuje się postanowienia dotyczące wynajmu powierzchni biurowej, przy czym wymóg, o którym mowa w §6 ust.1 pkt.2 uznaje się za spełniony
    1. w przypadku powierzchni garażowej – jeżeli zatrudnienie w związku z zawarciem umowy zostanie zwiększone o co najmniej 2 etaty,
    2. w przypadku hali – jeżeli zatrudnienie w związku z zawarciem umowy zostanie zwiększone o co najmniej 5 etatów.
  2. Do wynajmu hali i powierzchni garażowej stosuje się następujące postanowienia:
    1. umowa najmu może być zawarta na okres pięcioletni, oraz jednokrotnie przedłużona na następny okres pięcioletni; warunkiem przedłużenia jest
      1. nienaruszanie przez Klienta postanowień umowy najmu,
      2. terminowe płatności czynszu w toku dotychczas wykonywanej umowy najmu, rozumiane tu jako niedopuszczanie się opóźnień z płatnością większych niż 30 dni,
      3. nie pozostawanie z opóźnieniem z płatnością jakiejkolwiek należności w stosunku do Spółki
      4. zaistnienie w stosunku do Klienta w związku z przedłużeniem tej umowy przesłanek, o których mowa w §6 ust.2 pkt.2)-4);
    2. umowa z Klientem może przewidywać, iż Klient dokona na terenie hali inwestycji trwale poprawiającej jej jakość i walory użytkowe – w zamian za obniżenie czynszu, przy czym obniżenie to nie może być miesięcznie większe niż 30% umówionej stawki czynszu;
    3. w przypadku wykonania inwestycji, o której mowa w pkt.2 umowa najmu w zakresie hali może być przedłużona w taki sposób, żeby okres, w którym czynsz nie jest obniżony w ramach rozliczenia inwestycji wyniósł do dwóch lat;
  3. Najemca hali samodzielnie, o ile to możliwe technicznie, zawiera umowy o dostawę mediów do hali, w szczególności energii elektrycznej.

§11.

Wynajem miejsc parkingowych

Umowy o wynajem miejsca parkingowego Spółka zawiera jedynie:

  1. z najemcami powierzchni biurowej, hali, lub garażu,
  2. w celu umożliwienia najemcom, o których mowa w pkt.1) prowadzenia działalności gospodarczej w związku z zawartą umową najmu powierzchni.

B. USŁUGI BIUROWE

§12.

Wirtualne Biuro

  1. Spółka świadczy usługę z zakresu udostępniania adresu do korespondencji przedsiębiorcom, zwaną dalej „Wirtualnym Biurem”.
  2. Do Klientów usługi Wirtualne Biuro nie stosuje się §3 ust.2 pkt.1) niniejszego Regulaminu.
  3. W ramach usługi Wirtualne Biuro Spółka:
    1. wyraża zgodę na wskazanie przez przedsiębiorcę adresu budynku biurowego Spółki jako adresu siedziby Klienta będącego spółką, lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Klienta prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, lub wskazanie tego adresu jako adresu do korespondencji w związku z prowadzoną przez niego działalnością,
    2. zobowiązuje się przyjmować korespondencję kierowaną do Klienta, oraz przechowywać ją – w zakresie listów – przez miesiąc, w zakresie paczek – przez dwa tygodnie; w razie nieodebrania przez Klienta przesyłki w tym terminie, Spółka będzie naliczać opłatę zgodnie z cennikiem, lub, na prośbę Klienta – wyśle na jego koszt wcześniej odebraną korespondencję na wskazany przez niego adres,
    3. informuje Klienta o otrzymanej korespondencji w drodze wiadomości email,
    4. na prośbę klienta skanuje korespondencję kierowaną do Klienta na wskazany przez niego adres email,

C. USŁUGI DORADCZE I SZKOLENIOWE

§13.

Zasady ogólne

  1. Spółka świadczy Usługi doradcze i Usługi szkoleniowe na rzecz Klientów spełniających wymogi określone w §3, niezależnie od tego, czy korzystają z pozostałych usług Spółki.
  2. Świadczone przez Spółkę Usługi doradcze lub Usługi szkoleniowe mogą być świadczone za pomocą podwykonawców zewnętrznych.
  3. Świadczone przez Spółkę Usługi doradcze obejmują w szczególności doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanów, budowania systemów księgowych, tworzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania finansowania zewnętrznego dla przedsiębiorców, i pomoc w uzyskiwaniu dofinansowania.
  4. Usługi szkoleniowe polegają na organizacji szkoleń dla Klientów lub ich pracowników – w zakresie prawnych i ekonomicznych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej.

D. ODPŁATNOŚĆ ZA USŁUGI SPÓŁKI

§14.

Zasady ogólne

  1. Usługi, o których mowa w niniejszym regulaminie świadczone są odpłatnie, chyba że szczegółowe postanowienie niniejszego Regulaminu stanowi inaczej.
  2. Odpłatności za usługi świadczone przez Spółkę ustalone są w „Cenniku usług świadczonych przez Inkubator” o treści określonej w Załączniku nr 2 do niniejszego Regulaminu. Stawki określone w Cenniku, o którym mowa w zdaniu poprzednim mogą być zmieniane raz w roku – z uwzględnieniem aktualnej sytuacji rynkowej, w tym w szczególności wysokości inflacji, oraz przepisów paragrafów następnych.

§15.

Najem powierzchni

  1. Najem pomieszczeń biurowych i hali świadczony jest jako odpłatna działalność pożytku publicznego Spółki. Spółka ustala, nie rzadziej niż raz na dwa lata, średnią wartość ceny najmu powierzchni biurowej, warsztatów, hali przemysłowych, sali konferencyjnych
    i miejsc parkingowych na terenie Tarnowskich Gór – i ustala odpłatność za Najem pomieszczeń na poziomach odpowiednio niższych:
    1. w przypadku powierzchni biurowej nie więcej niż:
      1. 45% – w I roku obowiązywania umowy najmu,
      2. 55% – w II roku obowiązywania umowy najmu,
      3. 80% – w III roku obowiązywania umowy najmu,
      4. 95% – w IV, i w następnych latach obowiązywania umowy najmu;
    2. w przypadku hali i powierzchni garażowej nie więcej niż:
      1. 75% – w pierwszych pięciu latach obowiązywania umowy najmu,
      2. 90% – w latach VI-X obowiązywania umowy najmu;
    3. W przypadku najmu sali konferencyjnej cena Najmu wynosi 90% średniej ceny rynkowej.
  2. W przypadku kosztów o których mowa w §8 ust.2 pkt.4 Spółka dąży do rozłożenia ich na wszystkich najemców z zachowaniem proporcji wynajmowanej przez nich powierzchni, do łącznej powierzchni wszystkich pomieszczeń przeznaczonych na wynajem, powierzchni biurowej zajmowanej przez Spółkę i powierzchni sali konferencyjnej.
  3. Umowy powierzchni przewidują uczestnictwo Klientów w kosztach utrzymania budynku, w których znajduje się wynajmowana powierzchnia.

§16.

Kaucje

  1. Umowy o Najem pomieszczeń przewidują kaucje na zabezpieczenie roszczeń Spółki z tytułu miesięcznej opłaty za świadczenie najmu, oraz koszty przywrócenia powierzchni do prawidłowego stanu po zakończeniu umowy najmu.
  2. Umowy najmu sali konferencyjnej mogą zastrzegać pobranie kaucji na zabezpieczenie szkód powstałych w trakcie ich wykonywania.

§17.

Usługi Doradcze i Usługi Szkoleniowe

  1. Spółka dąży do świadczenia Usług Doradczych lub Usług Szkoleniowych nieodpłatnie – z pozyskaniem finansowania ze źródeł zewnętrznych.
  2. Dopuszcza się świadczenie Usług Doradczych w zamian za prowizję od uzyskanego dla Klienta finansowania, lub w zamian za udziały w przedsiębiorstwie Klienta, na zasadach każdorazowo określonych w umowie pisemnej zawartej z Klientem, zatwierdzonej przez Radę Nadzorczą Spółki.

CZĘŚĆ III

Postanowienia końcowe

§18.

Postanowienia końcowe

  1. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Inkubatora Przedsiębiorczości Sp. z o.o.
  2. Dostosowanie obowiązujących w chwili wejścia w życie niniejszego regulaminu umów najmu powierzchni do postanowień niniejszego regulaminu, powinno nastąpić najpóźniej ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r.
  3. Regulamin niniejszy wchodzi w życie ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2024 r.

Załączniki:

Załącznik nr 1 : Zgłoszenie

Załącznik nr 2 : Cennik